Веганство и здраве: 4 често срещани грешки

Веганство и здраве. Ние ставаме вегани, защото осъзнаваме колко полезно е за нашето здраве и как помага на животните и околната среда. Но никой не е в безопасност от грешки по пътя!

Многобройни изследвания вече доказаха, че веганството може да ни предпази от хронични заболявания като например диабет тип 2. В допълнение към ползите за здравето от веганска диета, веганският начин на живот без жестокост, основан на състрадание към животните и ангажимент за ограничаване на щетите от околната среда, като цяло има положителен ефект върху нашето чувство за себе си.

Но докато веганството е най-добрата алтернатива на всяка диета, растителните храни не са 100% гаранция за здраве! По пътя има някои клопки, с които понякога се сблъскват дори онези, които са вегани от повече от година.

Веганство и здраве
Веганство и здраве

Експертите посочват 4 от най-често срещаните грешки във веганското здраве, които трябва да се избягват, за да не усложните неволно живота си.

Мислете, че веганите никога не се разболяват

През 70-те години в света на леката атлетика се случи поучителен инцидент. Автор на бестселъри и маратонец Джим Фикс, 52-годишен, изведнъж падна мъртъв по време на ежедневното си бягане. Аутопсията показа, че спортистът е починал от прогресивна сърдечна недостатъчност. В същото време Фикс често заявяваше, че може да яде каквото си иска – не напразно е изминал толкова мили в живота си.

Веганите могат да попаднат в подобен капан. По-ниските нива на хронични заболявания при веганите не означават, че те определено не са изложени на риск! Веганите също могат да развият заболявания като рак, сърдечни заболявания, диабет, деменция и други сериозни заболявания.

Освен това повечето хора, които сега са вегани, ядат месо години преди това, което означава, че те може вече да имат някои заболявания в тялото си. Както всички останали, веганите трябва да се подлагат на редовни прегледи и диагностика, за да открият навреме наличието на заболявания и да предотвратят развитието им.

Също така е важно да запомните, че веган диетата няма да запази здравето ви, ако ядете твърде много преработени храни с високо съдържание на масла, транс-мазнини, захари и сол.

Не се придържайте към здравословния начин на живот

Нискомаслените органични и растителни храни са изключително здравословен избор, но те са само част от цялостния ви здравен план.

Веганите, които искат да защитят здравето си, трябва да добавят повече физическа активност към графика си и също така да се откажат от пушенето.

Получаването на 8 часа редовен сън през нощта значително ще намали риска от сърдечни заболявания в сравнение с тези, които спят по-малко от 5 часа.

Усилията ви да се придържате към идеалната веганска диета могат да предизвикат безкрайни коментари от колеги, семейство и приятели. Тази ситуация може да бъде стресираща и за да я преодолеете, опитайте се да овладеете дихателни практики, йога или обогатяващо хоби като пускането на музика.

Не консумирайте витамини

Както показват медицински наблюдения, веганите често нямат желязо, йод, таурин, витамини В12, D, К, омега-3. За да може веганската диета наистина да е от полза за вашето здраве, важно е да запомните да набавяте тези хранителни вещества.

Количеството омега-3, от което се нуждаете, може да бъде получено чрез консумация на две супени лъжици смлени ленени семена с билки, орехи и семена от чиа ежедневно. Водораслите и нори могат да бъдат източник на йод. Някои гъби и растително мляко са богати на витамин D. Добрите източници на желязо включват спанак, тофу, боб, леща и слънчогледови семена.

Ако имате проблеми с получаването на достатъчно витамини от храната си, опитайте вегански добавки. И за да сте сигурни, че получавате достатъчно хранителни вещества, не забравяйте да си правите кръвен тест за определяне на нивото на витамини от време на време.

Помислете за всеки продукт, обозначен като „веган“, полезен

Очевидно броколи, картофи, боб и т.н. Пълноценните храни пълни ли са с много ползи за здравето (и се надяваме да се отглеждат без промишлени химикали). Какво не може да се каже за полуфабрикати, предлагани активно от производителите – не можете да очаквате ползи за здравето от тях.

Лека закуска от сода, чипс и вегански хапки може да бъде вкусна, но далеч не е здравословна диета.

Друг капан за веганите са преработените зърнени храни, често използвани в бисквитки, кифли, хляб и други печени изделия, за разлика от 100% пълнозърнестите храни, които са по-здравословни.

Никога не пречи да отделите малко време, за да прочетете съставките на даден продукт, преди да го купите и изядете!