Дефицит на желязо: списък с храни, без които тялото ще страда

Желязото е жизненоважен микроелемент за организма. Той е част от хемоглобина, който помага за доставянето на кислород до органите. Желязото също участва в метаболизма на холестерола, стомашно -чревните процеси, регулира телесната температура и поддържа имунната система. Наличието на достатъчно желязо влияе върху състоянието на кожата, косата и ноктите.


Човешкото тяло не може да произвежда желязо самостоятелно, така че единственият източник е храната.
Дневният прием на желязо зависи от възрастта и пола на човека. Децата трябва да консумират 8 до 10 милиграма на ден. Мъжете на възраст между 19 и 50 години се нуждаят от осем милиграма дневно. Но жените изискват много повече – до 18 милиграма. Това се дължи на факта, че по време на менструацията нивото на микроелемент в женското тяло пада и то трябва да се увеличи.

Дефицит на желязо
Дефицит на желязо

Дефицит на желязо

При недостиг на желязо мускулите и тъканите на тялото престават да функционират нормално, което може да доведе до анемия. Сред възможните причини също се разграничават: голяма загуба на кръв, лошо и нередовно хранене, нарушена абсорбция на желязо.


Симптоми на анемия
Повишена умора и тежка умора, главоболие, трептене в очите, замаяност, учестен пулс, бледо оцветяване на вътрешната повърхност на долните клепачи, чупливи нокти и коса, задух при натоварване, студени ръце и крака, слаб имунитет и чести случаи на инфекции.
При анемия се нарушават функциите на сърдечно -съдовата система, имунната, храносмилателната и двигателната система.


Как да избегнем последствията от анемията?


Това е просто: трябва да ядете храни, които съдържат желязо всеки ден. Има два вида храни: от животински протеини и от растителни източници.
Продуктите от животински протеини включват: черен дроб, бъбреци, мозък и сърце, говеждо и постно говеждо месо, миди, стриди, миди, пуешко месо, риба тон в консерва, яйца.
Най -много желязо се намира в тъмните меса (говеждото е номер едно). Освен това черният й дроб съдържа много хранителни вещества с минимални калории. Месото от домашни птици съдържа протеини, селен и цинк, които спомагат за поддържане на мускулната маса.


Какви други храни са с високо съдържание на желязо?


Например в морските дарове, които се усвояват по -добре. При липса на прясна риба, тя може да се консумира в консервирана форма, но в този случай желязото ще бъде много по -малко. Ще трябва да добавите още нещо към диетата.
Яйцата съдържат доста голямо количество желязо, което се намира в жълтъците. И пилето, и пъдпъдъците са полезни. Но не трябва да ги злоупотребявате: нормата е 100-200 грама.
Растителни храни с желязо: семена, ядки, черен шоколад, броколи, спанак, нар, киноа, боб.