Скорост на сайт при SEO оптимизацията и класирането му в Google

Случвало ли ви се е да посетите уебсайт и той да се зарежда цяла вечност? Мисля, че всички сме се сблъсквали с бавната, подобна на охлюв скорост на някои уебсайтове. Както повечето хора, когато и аз попадна на такъв сайт, обикновено се отказвам, ако не се зареди в рамките на няколко секунди.

Потребителите на уебсайтове не са по-различни – те искат бързи резултати, имам предвид мигновено бързи. Тъй като търсенията от мобилни телефони продължават да се увеличават, потребителите няма да чакат страниците да се заредят. Това се свързва пряко с индексирането за мобилни устройства и причината, поради която то беше въведено. Тъй като ние продължаваме да ставаме все по-зависими от технологиите и искаме мигновено удовлетворение, времето за зареждане на страницата на вашия уебсайт е добре също да отговаря на тези стандарти, особено с „Актуализацията на скоростта“ на Google, която беше въведена през вече далечната 2018 г.

Какво представлява скоростта на страницата?

Скоростта на зареждане на страницата се основава на два компонента – скорост и оптимизация. Оптимизацията означава, че се обръща внимание на техническите компоненти на вашия сайт, като например: компресиране на JavaScript и CSS файлове, кеширане на браузъра и т.н. Скоростта се оценява по две отделни метрики – първата е First Contentful Paint. Според Google First Contentful Paint (FCP) „измерва времето от навигацията до момента, в който браузърът визуализира първата част от съдържанието от DOM“.

Втората метрика е DOM Content Loaded (Зареждане на съдържанието на DOM), която представлява времето, необходимо за зареждане и анализиране на един HTML документ.Защо скоростта на страницата е толкова важна за оптимизацията за търсачки?

Според SEO експертите от SeoWebDesign скоростта на страницата е критичен компонент за SEO оптимизацията, откакто Google въведе индексирането по мобилни устройства. По-важно от всякога е да се уверите, че скоростта на страницата на вашия уебсайт е бърза и адаптивна, за да се приспособи към все по-нарастващите търсения, които се извършват от мобилни устройства.

Лабораторни и полеви данни за скоростта

Тъй като Google налагат стандарти, които да направя интернет пространството все по-подходящо за мобилно търсене, те тестват уебсайтове с реални полеви данни за разлика от лабораторните.

  • Лабораторни данни: това са данни за производителността, събрани в контролирана среда с предварително определени настройки на устройството и мрежата.
  • Полеви данни: Това са данни за производителността, събрани от реални зареждания на страници, които вашите потребители изпитват в реални условия.

След като уебсайтовете вече се тестват и класират на базата на резултати от полеви данни, е наложително да тествате скоростта на страниците на уебсайтовете си с различни инструменти за тестване, които използват реални данни, за да видите как се представя вашият уебсайт в действителност, а не само в контролирани тестове. Скоростта на страницата ви може да изглежда чудесно в контролирана среда, но може да се представя много зле за действителните потребители при реално зареждане на страници.

Скоростта на страницата като фактор за класиране

Друга причина, поради която скоростта на страницата, по-специално мобилната версия на страницата, е от решаващо значение за SEO оптимизацията, е че през юли 2018 г. тя стана действителен фактор за класиране. А през май 2021г. Гугъл въведе индексиране на уеб сайтове първо за мобилни устройства. Google иска уебсайтовете да са бързи и адаптивни за потребителите, които търсят чрез мобилни устройства и всяка добра SEO агенция вече би трябвало да следи за както за скоростта така и за потребителското поведение на мобилни устройства.

Страниците, които имат по-високо време за зареждане, обикновено имат по-висок процент на отпадане, защото потребителите няма да чакат да се зареди страницата. Също така е важно да мислите за конкурентите си, защото ако техният уебсайт е по-бърз, по-лесен за достъп и т.н., е по-вероятно потребителите да продължат да се връщат на този уебсайт.

Въздействие на скоростта на страницата върху бюджета за обхождане

Ако страниците на вашия уебсайт имат голямо време за зареждане, това е проблем. Google и другите търсачки имат определен разпределен бюджет за обхождане за всеки уебсайт, който индексират. Ако уебсайтът ви е с високо време за зареждане, търсачките няма да могат да обходят толкова много страници в рамките на определения бюджет за обхождане на вашия уебсайт. Ако обаче уебсайтът ви е оптимизиран за бързина на зареждане и страниците се зареждат бързо, различните търсачки ще могат да увеличат максимално бюджета си за обхождане на уебсайта ви, което води до обхождане и индексиране на повече страници.

Вашият хостинг може да влияе на скоростта на страницата на уебсайта ви

Изборът на хостинг компания също е от огромно значение за скоростта на отваряне на вашия сайт. Някои от нещата, които трябва да вземете под внимание са колко уебсайта са хоствани на сървъра с вашия сайт, колко струва, какъв тип е хостинг плана, който искате да изберете. При евтините споделени хостинг планове може да сте със стотици или хиляди сайтове на един хост, което определено ще окаже влияние на скоростта на зареждане.

Ако след всички технически оптимизации по вашия сайт все още наблюдавате проблеми със зареждането, то тогава идва време да помислите за нов хостинг план или смяна на хостинг компанията, която ползвате.